• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tillbaka på skatten - var minskar jag månadskostnaden mest?

Alva88

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
18 November 2019
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
88
Poäng
237
Jag är lite seg i huvudet men tjänar man verkligen mycket på metod A?
Förstår att det beror på hur mycket man betalar in men säg att jag betalar in 10 000 en mån på ett lån med hög ränta som är på 250 000. Tjänar jag på det eller äter räntan upp det?

Säg att räntan är på 15%, dvs på 250 tkr betalar du 37 500 kr varje år i ränta. Allt utöver dessa 37 500 kr per år är amortering. Amortering om 1 000 kr minskar räntekostnaden med 150 kr per år osv. Så det du betalar utöver att betala ränta går till amortering och minskar skulden och således räntan. 15% ränta blir i exemplet 3 125 kr per månad och den måste du ju betala hur du än gör, lägga alla extra pengar här så kommer det leda till minst betald ränta av alla val men psykologiskt brukar det vara lättare att lösa de minsta först.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Alva88

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
18 November 2019
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
88
Poäng
237
Jag är lite seg i huvudet men tjänar man verkligen mycket på metod A?
Förstår att det beror på hur mycket man betalar in men säg att jag betalar in 10 000 en mån på ett lån med hög ränta som är på 250 000. Tjänar jag på det eller äter räntan upp det?

Betalar du 10000 kr extra en månad kommer det minska skulden med 10000 kr så räntan käkar inget :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp